همصحبتی با خالق برند پادما

-

      |    

-

      |    

-

       |    

1395\09\07

       |    

از گروه : کارآفرینان

صحبت دوستانه کافه کادو با یکی از هنرمندان خلاق و توانا به نام آقای مهدی محسنی، خالق برند" دست ساخته های چوبی پادما"

همصحبتی با خالق برند پادما

*لطفا خودتون رو برای دوستان کافه کادو معرفی کنید:

-مهدی محسنی هستم. متولد اول فروردین 1362 شهرستان قوچان. ایده پرداز، طراح و تولید کننده برند دست ساخته های چوبی پادما.فارغ التحصیل کارشناسی صنایع دستی با گرایش چوب از دانشگاه زاهدان در سال 1385و کارشناسی ارشد هنر اسلامی با گرایش چوب از دانشگاه هنر اسلامی تبریز در سال 1394.

*چه مدته که به ساخت محصولات چوبی مشغول هستید؟

2 ساله که خراطی ظروف چوبی رو شروع کردم. اما کار با چوب ریشه در بچگی من داره. از دوران ابتدایی و کودکی کار با چوب رو به عنوان سرگرمی انجام می دادم. چوب برای من متریالی بود که راحت با چاقو تراش می‌دادم و با چسب چوب به هم می چسباندم. در بچگی اسباب بازی ها برای خودم می ساختم و بسیار پیش می‌آمد که چاقوهای آشپزخونه رو خراب می کردم و نوک اونها رو میشکستم و به خاطر این کار تنبیه می شدم.

وارد شدنم به حیطه هنر های چوبی به عنوان صنایع دستی از طریق آشنایی با اره مویی بود. حدود چهارم دبستان بودم که تونستم چیزهایی که در ذهنم بود با اره مویی برش بدم. کم کم تخته پیش کار (یکی از ابزارهای انجام کار معرق) تهیه کردم و با هنر معرق کاری آشنا شدم. تا دبیرستان و پیش دانشگاهی این کار رو انجام دادم و بااینکه دیپلم تجربی داشتم در دوره پیش دانشگاهی تصمیم گرفتم وارد رشته صنایع دستی بشم. به امید اینکه یک معرق کار حرفه ای بشم. کنکور دادم و دانشگاه زاهدان قبول شدم.

*آیا تحصیل در دانشگاه به تنهایی برای رسیدن به این مرحله کافی بود؟

-وقتی وارد دانشگاه شدم نگرشم به هنر تغییر کرد. معرق دیگه هدف اصلی و نهایی من نبود. با دنیای گسترده هنر آشنا شدم و علاقمند تر نسبت به قبل و فهمیدم که چه کارهای بزرگتری به غیر از معرق کاری می توانم انجام بدم. اتفاق خوبی که در دانشگاه افتاد حضور استاد برجسته مجسمه سازی آقای منصور طبیب زاده بود که من رو با این رشته آشنا کرد و همین طور گذراندن کارگاه حجم سازی با آقای حمید رضا آویشی باعث شد زمینه ورود به دنیای حجم و مجسمه در من شکل بگیره و همه اینها باعث شد کارگاه های تخصصی چوب 1 و 2 و پایان نامه خودم رو حجم سازی کار کنم.

پادما

*بعد از فارغ التحصیلی چه روندی رو برای ادامه کار در پیش گرفتید؟

-چند سالی درگیر حجم سازی بودم اما ساخت حجم و مجسمه درآمدی که انتظار داشتم رو فراهم نمی کرد. حتی نمایشگاه هم برگزار کردم. تا اینکه تصمیم گرفتم کنار کار مجسمه به ساخت زیور آلات بپردازم. کار در حوزه زیور آلات به هنر فیروزه کوبی رسید و توانستم فیروزه کوبی روی چوب رو به عنوان یک ابتکار در صنایع دستی ثبت کنم. در کنار کار کارگاهی به عنوان کارشناس صنایع دستی در اداره صنایع دستی کار می کردم. تا اینکه سال 91 به معاونت صنایع دستی مشهد منتقل شدم. همان سال در مقطع کارشناسی ارشد قبول شدم و سال 93 تصمیم گرفتم از سیستم اداری خارج بشم و کار چوب رو پیگیری کنم.

پایان نامه ارشدم هم فیروزه کوبی روی چوب بود و قرار بود شمعدانی بسازم که روی قسمت هایی از آن فیروزه کوبی شده. برای همین یک دستگاه خراطی کوچک خریدم و اولین تجربه خراطی من از آن زمان آغاز شد. کم کم به دلیل هزینه ی بالای فیروزه، مواد خطرناک شیمیایی و ظریف کاری که چندان مورد علاقه من نبود، فیروزه کوبی رو کنار گذاشتم و فقط به ساخت ظروف پرداختم.

*برای طراحی محصولات از چه چیزهایی ایده میگیرید؟

-از دوران کارشناسی کتابهای لاتین زیادی در دانشگاه مطالعه می کردم چون منابع فارسی در خصوص هنرهای چوبی کمه. در دوران ارشد هم کتاب های آموزشی خراطی رو بسیار پیگیری و مطالعه می کردم. از طریق کتاب های خارجی و اینترنت ایده ها رو خلق کردم. همچنین فرم چوب ها هم در ایجاد شکل ظروف به من کمک می کنند. گاهی از پوسته ها و ترک ها هم میشه ایده گرفت.

*ابزارها و تجهیزاتی که برای کار احتیاج دارید چه چیزهایی هستند؟(چگونه تامین کردید؟)

-ابزاراصلی کار دستگاه خراطیه که من برای پیشرفت کارم و به دلیل اینکه دستگاه کوچکی خریده بودم پاسخگوی نیازم نبود، دستگاه جدیدی طراحی کردم و با پولی که از وام ازدواج گرفتم و با کمک یک تراشکار اون رو متناسب با نیازم ساختم.

پادما

*نحوه فروش محصلاتتون در حال حاضر به چه صورتیه؟

-در ابتدای کار محصولاتم رو به فروشگاه های در تهران و مشهد می بردم که هنوز هم با فروشگاهی در مشهد در ارتباط هستم. اما با توجه به اینکه در سال های اخیر خرید و فروش اینترنتی بیشتر شده من هم به پیشنهاد یکی از دوستانم صفحه ای در اینستاگرام باز کردم و محصولاتم رو اونجا معرفی می کنم.

معمولا مشتریان بعد از دیدن کارها در صفحات مجازی کار رو سفارش میدن، بخشی از هزینه رو واریز می کنن و بعد از تحویل کار تسویه حساب انجام می شه. متاسفانه فروشگاه ها سود بالایی دریافت می کنند که با توجه به وقت و هزینه اولیه که من برای هر کار انجام می دم صرفه اقتصادی برای من نداره و ترجیح می دم بدون واسطه کارها رو بفروشم. همچنین وجود کالاهای چوبی هندی یا چینی که صنعتی هستند و قیمت پایین تری نسبت به کار دست دارند کار با فروشگاه ها رو سخت می کنه.

*آیا در حال حاضر هنر و کار خودتون رو قابل پیشرفت می دانید و آیا فکر میکنید صنایع دستی روزی بتونه حتی جای صادرات نفت رو بگیره؟

-صنایع دستی به نظر من قویترین و کهن ترین صنعت دنیاست و با توجه به اینکه همه انسان ها فطرتاً به دنبال زیبایی و هنر هستند اگر محصولات صنایع دستی ایرانی صادر هم نشود در بازارهای داخلی جایگاه ویژه خود رو دارند و در آینده جایگاه خود را باز خواهد کرد. در خصوص کار خودم به دلیل اینکه فضای کارگاهی کوچکی دارم در حال حاضر امکان جذب نیرو ندارم اما برنامه بلند مدت خوبی برای ادامه کار دارم و خواهم داشت.

پادما

*در پایان اگر کسی علاقه داشته باشه هنر شما رو یاد بگیره امکان آموزش رو دارید؟

-حقیقتا علاقه مندان زیادی به من برای آموزش مراجعه میکنند اما به دلیل اینکه دستگاه استانداردی ندارم و امکان وارد کردن دستگاه رو ندارم و به دلیل اینکه فضای کارگاهی کوچکی دارم در حال حاضر امکان جذب نیرو ندارم اما برنامه بلند مدت خوبی برای ادامه کار دارم و خواهم داشت.

 

قیمت مناسب

با بهترین قیمت و بی واسطه از تولیدکننده بخرید

عاشقش میشوید

محصولات دست ساز دوست داشتنی و خاص ، پر از انرژی مثبت

کلکسیون متنوع

انتخاب از میان 2000 محصول از 100 برند مختلف

یک کادوی عالی

صنایع دستی و دستآفریده میتونه بهترین کادو باشه

درباره کافه کادو

کراوات و پاپیون

تی شرت

کفش

ماگ

انگشتر

گوشواره

گردنبند

کیف دوشی

کیف پول

کیف دستی


کوسن

رومیزی

آباژور

ظروف

تابلو و دیوارکوب

ساعت

عروسک

استیکر

تزیینی

دسته گل